Hallo Ihr Lieben,
neulich kam ja in einem Bassdrum-Mikro-Fred die Diskussion auf
“Glyn Johns Magic”
Eine besondere Art der Mikrofonpositionierung.
Hier zur Erinnerung nochmal die Erklärungen aus dem Thread:
Zitat JoergS: (Danke fürs Suchen!):
Google brachte folgendes zu Tage
With three mics you can go for the classic Glyn Johns technique with one mic front of kick one three stick lengths above the snare and one low pointing across the floor tom three stick lengths from the centre of the snare too! If you can try this with a great kit in a great room with a great player and three U67s in great condition, you're gonna be VERY VERY happy!!! Pan the two kit mics L and R and leave the kick in the middle! Obviously thats an ideal setup so substitute away and see what happens!
Und von der Simon Phillips Seite
You shouldn't have too much problem with the drums leaking onto the other mics apart from the vocal mic. Place the guitar mic right up to one of the speakers in the speaker cab, try to use a DI box for the bass - it will sound better anyway. I am assuming your band is made up of the usual instrumentation and does not incorporate a grand piano or violin!!! As for the kit - well with only 3 mics I would place one on the kick, one on the snare and lose the 3rd - if you are just monitoring live. For recording then still keep one on the kick, then use the other 2 as a stereo pair a la Glyn Johns mode - one between the rack tom and hi hat facing the snare and one above the floor tom also facing the snare and both equidistant from the snare. Pan the channels left and right. You will need to experiment with the positioning depending upon the set-up of your kit but you could get some great results.
Zitat BacklineDruid (Thanks for the Tip!):
The trick is an equi distance .
Mic one to right of the kit kinda level with the drummers shoulder looking over the floor tom towards the snare , this distance from this mic to the 2nd mic ( makes a triangle with equal sides ) 3rd mic also this distance to mic 2 and the centre of the snare .
So you have mic 2 as a centre and mics 1 & 3 as left and right , these distances can be adjusted to get better results as long they allways remain equal , our expierience is with just one more mic for the kick you will have the full character of the kit and enough punch.
Da ich das bisher nicht kannte hab ich mir gestern mal gedacht, ich probier das aus. Zumindest hab ich das probiert was ich glaubte verstanden zu haben....
Ich habe zwar nicht die perfekte Mikrofonauswahl dafür aber was solls...
Hier die Technik:
Drums:
DW Maple
Toms: Evans G2 clear on top, Evans G1 clear on bottom
Bassdrum: Evans Emad 1 clear batter, Evans Emad Black Resonant
Snare: DW Copper 14x5 mit DW-Fellen (entspricht etwa G1 coated; so in etwa zumindest)
Mikros:
E-Voice RE-20 für die Bassdrum ohne Absenkung
2x Shure SM81 für Overhead ohne Absenkung (Niere)
Mischpult:
Allan&Heath MixWizzard 16 in 2
Audiointerface: Tascam US-122 USB
und dann in den Laptop mit Wavelab...
Also eigentlich noch keine richtige Studiotechnik...
Ich habe auch nur auf die schnelle ein bisschen am EQ gedreht...
Die Einstellungen könnt Ihr den Fotos entnehmen.
Die ganze Aktion hat etwa 5 Minuten gedauert!
Die Abstände der Overheads hab ich mit ner Schnur abgemessen.
Hier die Fotos vom Aufbau:
(Leider nur mit Handy gemacht)
Die Aufnahme ist sicherlich nicht der Weisheit letzter Schluß. Ne vernünftige Abhöre wär z.B. was.. Ich könnte mein Set mal wieder stimmen, mal was schönes spielen... und mit den richtigen Mikros und einigem Feintuning an Positinierung und EQ läßt sich da sicherlich noch mehr rausholen, aber man kann, denke ich, schon das Potential dieser Technik erkennen.
Vor allem der Snaresound hat mich überrascht.
Aber hört selbst: